diumenge, 10 de març del 2019

Tema 7: Experiències TIC a l'aula

Aquesta entrada la dediquem a les experiències educatives basades en l'ús de les TIC, o que almenys estiguen relacionades d'alguna manera amb la utilització d'aquestes tecnologies. De fet, cal dir que quan estan vinculades amb el món de l'ensenyament se sol parlar de Tecnologies de l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC), amb la qual cosa es parla de model TIC-TAC, però de tot açò parlarem un poc més endavant.

De moment, parem atenció als diversos tipus d'organització de l'aula que podem trobar als centres educatius per a treballar amb les TIC. D'una banda està la tradicional aula d'informàtica, d'altra el racó de l'ordinador i per últim l'anomenada aula mòbil. En la meua opinió, aquesta última opció és la més afavoridora per al treball basat en les TIC, perquè l'alumnat compta amb un ordinador portàtil o una tauleta a la seua disposició per a la realització de les tasques tant individualment com en equips de treball. Aquesta mobilitat del maquinari permet que l'alumnat no haja de traslladar-se a l'aula d'informàtica i puga treballar amb les TIC al seu entorn habitual. Dins l'aula, la millor distribució de l'espai, al meu parer, seria en forma de ferradura, la qual permet al professorat controlar fàcilment l'evolució del treball de l'alumnat directament a l'ordinador. Al meu parer, aquest seria l'escenari ideal per a futures experiències docents.

D'altra banda, hem de recordar la importància del programari, és a dir, els programes i les aplicacions web que ens ofereixen recursos per a treballar dins el procés d'ensenyament-aprenentatge, com ara la Biblioteca d'activitats JClic de la Xtec. Sense aquest segon pilar no té cap sentit l'utilització de la tecnologia, però sobre aquest tema ja hem parlat abans en aquest web. En aquest sentit, al tema 7 ens hem centrat en els aspectes pedagògics de l'ús de les TIC. Parlem del model TIC-TAC, al qual feiem menció anteriorment, per al qual és necessària l'adquisició de l'anomenada competència digital docent, és a dir, les capacitats que ha de tenir el professorat per a fer una bona tasca a l'aula tenint en compte l'ús de les noves tecnologies. Més en concret, hem conegut, mitjançant un article a la revista Comunicar, el model TPACK, segons les sigles en anglés (Technological, Pedagogical and Content Knowledge), segons el qual la competència que ha de desenvolupar el professorat és triple: tecnològica, pedagògica i curricular. Només si reuneix les tres característiques es pot parlar d'una competència plena en un entorn teconològic com el que vivim.

Quant a l'apliació pràctica d'aquest binomi TIC-TAC, al llarg del tema hem conegut diverses experiències educatives que tenen molt present l'ús d'aquestes tecnologies. D'una banda, les experiències de centre, com ara la de l'institut Pau Claris, d'introducció progressiva de les TAC al centre, el qual mostra la importància d'una planificació a llarg termini per a fer els canvis necessaris de manera eficaç i sostenible. En aquesta mateixa línia, resulta molt interessant l'actuació a l'institut Juan Manuel Zafra de Barcelona, amb la introducció paulatina del maquinari i programari adient per a la transformació pedagògica dessitjada. D'altra banda, és especialment atractiva l'aposta de l'institut Salvador Espriu de Barcelona pel model basat en el programari lliure, una experiència pedagògica centrada en un posicionament ètic que trobem a faltar en moltes experiències didàctiques basades en les TIC, especialment als centres educatius públics.
  
Pel que fa a les experiències d'aula, hem comprovat el munt de possibilitats que ofereixen les TIC amb exemples reals de com treballar amb l'alumnat. És el cas de la varietat d'activitats relacionades amb l'obra El món sobre rodes, d'Albert Casals, la participació de l'escola Manyanet Molins, de Molins de Rei, en el projecte Viquilletra o l'ús de la pissarra digital interactiva a l'escola Pau Casals de Sant Joan Despí.  D'altra banda, a partir de la web Intercanvi d'experiències TIC, de la Xarxa educativa Selva I, hem descobert alguns projectes inspiradors, com ara la revista digital La Mallerenga, del Col·legi Vall dels Àngels, o el blog dedicat a la lectura Llegim i escoltem, del CEIP Guilleries.

Un dels projectes TIC visitats més divertits és el dedicat als Jocs Olímpics, de l'escola Josep Madrenys de Vilobí d'Onyar, la qual ofereix un recorregut pel món de l'esport i els Jocs amb exposicions i vídeos sobre les activitats desenvolupades al centre i relacionades amb aquest esdeveniment, inclosa l'organització d'un viatge a Londres, ciutat olímpica al 2012. Com a suggerència, a banda de la necessitat d'una actualització, estaria bé la inclusió d'una webquest sobre els i les esportistes més detacades a la història dels Jocs Olímpics, organitzada per disciplines esportives, amb un tractament destacat per a esportistes locals.

Per últim, també resulta de gran interés l'experiència amb l'alumnat de Magisteri de la Universitat d'Alacant per a l'animació a la lectura, "Llig en català", amb una col·lecció de vídeos d'allò més graciós. En resum, un gran ventall de possibilitats per a treballar les TIC a l'aula amb una orientació pedagògica realment valuosa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada